Istoria cailor ferate incepe in secolul 1 î.Hr., cand grecii antici utilizau santuri special sapate in pamant, care forţau mijloacele de transport ale vremii să urmeze calea prestabilita, la fel ca trenurile. Santurile de pe istmul din Corint au fost folosite frecvent între 650 î.Hr şi secolul 1 d.Hr., dar după aceea au rămas uitate.

cate ferata antica

„Cale ferata” antica Foto: Alan Staniforth

• 1500 – mijloace de transport propulsate cu mana, cunoscute ca „hunds” au început sa fie folosite în Germania şi mai târziu în Anglia. Acestea erau cel mai des folosite în mine pentru transportul cărbunelui.

• 1603 – Huntingdon Beaumont a creat prima „cale ferata” pentru carute în Anglia. Curând după aceea căi ferate similare au început sa apara în toata Anglia.

• 1774 – scoțianul James Watt a reuşit să construiască primul motor stationar cu aburi. In următorii ani el şi asociaţii săi au reusit sa îmbunătăţeasca acest proiect, si să permita producerea de putere suficienta pentru a deplasa un tren cu viteza de 12 km/h. Acest eveniment schimba istoria cailor ferate.

• 1798 – prima cale ferata constuita desupra solului a fost deschisa în Wakefield, West Yorkshire, Anglia. Acesta a fost numit „Calea Ferata Lake Lock”. A fost folosita in primul rând la transportul cărbunelui in vagoane trase de cai.

• 1800-1804 – americanul Oliver Evans a creat primul motor cu aburi de mare presiune. Acest motor a fost prima data implementat pe o barca.

• 1803 – prima cale ferata publica a fost construita în Londra. Se puteau transporta mărfuri in vagoane trase de cai. Linia avea 14 km lungime.

• 1804 – englezul Matthew Murray a creat prima locomotiva cu aburi în Leeds.

• 1807 – primi pasageri si-au început călătoria cu trenul între Mumbles si Swansea.

• 1808 – englezul Richard Trevithick si-a prezentat creatiile sale in materie de locomotive la prezentare publică a trenurilor ce a avut loc in Londra. În acest scop el a creat mici cai ferate circulare în Torrington Square din Londra.

• 1812 – primul traseu comercial de pasageri se deschide în Anglia pe calea ferată Middleton.

• 1813 – William Hedley isi prezinta locomotiva care avea capacitatea de a tracta 10 vagoane de carbune cu viteza de 8 km/h.

• 1825 – George Stephenson construieşte celebra „Locomotion No. 1”, capabila sa tracteze 90 de tone de cărbune cu viteza de 24 km/h.

• 1826 – Quincy, Massachusetts a devenit primul loc din America de Nord care a avut o cale ferata. Marfurile erau trase de cai.

Racheta lui Stephenson

George Stephenson alturi de „Racheta”

• 1829 – George Stephenson construieste celabra „Racheta”, care a devenit cel mai rapid tren construit vreodata si se deplasa cu viteza de 48 km/h. Si avea capacitatea de a transporta 30 de persoane. Acesta a jucat un rol foarte important in istoria trenului modern.

• 1830 – americanii construiesc primul lor motor cu aburi. A functionat până în 1931 când a explodat.

• 1832 – Charles Fox inventeaza si patenteaza macazul, un alt eveniment foarte important din istoria cailor ferate.

• 1863 – primul tren subteran a fost construit la Londra. Succesul lui a dat naştere metrourilor modern.

• 1872 – Inventatorul american George Westinghouse inventeaza frâna pneumatica, care a devenit sistemul primar de frânare pentru toate trenurile.

• 1881 – prima linie publică de tramvai electric se deschide în Berlin.

• 1890 – Metrourile Londrei trec la motoare electrice, începând epoca moderna a metroului.

• 1913 – Primele locomotivele diesel din istoria cailor ferate au început sa fie utilizate în Suedia.

• 1937 – Inventatorul german Hermann Kemper patenteaza trenul care folosea levitaţia magnetică (maglev).

• 1953 – Locomotiva japoneza Odakyū 3000 seria SE Romancecar stabileste un record mondial de viteza de 145

istoria cailor ferate

Cale ferata moderna

km/h.

• 1964 – primul tren „bullet” (glonţ) este introdus în Japonia. A călătorit între Tokyo şi Osaka cu viteza medie de 160km/h.

• 1979 – Franţa introduce trenul lor de mare viteză numit „TGV”. Care se deplasa cu viteza medie de 213 km/h si viteza maxima de 300km/h.

• 1987 – Trenul englezesc de mare viteza (HST) a stabilit un nou record mondial de 238 km/h la categoria trenuri diesel.

• 1990 – Trenul francez de mare viteza TGV a doborat recordul pentru un tren electric, atingand viteza de 515 km/h.

• 2007 – Spania introduce primul lor tren de mare viteză, care atinge viteza de 350km/h.

• 2010 – Metroul din Shanghai devine cel mai mare sistem urban de transit din lume cu 420 km de linie ferata şi 278 de statii. In present avand 588 km de linie ferata si 364 de statii.

https://www.urbanvoice.ro/wp-content/uploads//2016/12/cale_ferata-1.jpghttps://www.urbanvoice.ro/wp-content/uploads//2016/12/cale_ferata-1-150x150.jpguvIstorieStiintaGeorge Stephenson,grecia antica,istorie,tren
Istoria cailor ferate incepe in secolul 1 î.Hr., cand grecii antici utilizau santuri special sapate in pamant, care forţau mijloacele de transport ale vremii să urmeze calea prestabilita, la fel ca trenurile. Santurile de pe istmul din Corint au fost folosite frecvent între 650 î.Hr şi secolul 1 d.Hr., dar după aceea au rămas uitate. • 1500...