Vitaminele sunt substanţe organice care nu au valoare energetică, dar sunt indispensabile menţinerii organismului şi creşterii. Au fost numite cu litere, în ordinea descoperiri lor, deschizand un nou drum în cercetările asupra valorii nutritive a alimentelor.

Publicitate
vitaminele

Vitamine

Organismul nu poate sintetiza vitaminele de care are nevoie. Le primeşte prin intermediul raţiei alimentare, cantităţile de care are nevoie fiind foarte mici, uneori de 1/1000 mg. Lipsa vitaminelor din alimentaţie produce unele tulburări şi leziuni caracteristice, numite si carenţe ale vitaminelor respective sau avitaminoze. Clasificarea vitaminelor se face după modul lor de dizolvare, astfel sunt vitamine solubile în:

  • apă sau hidrosolubile;
  • grăsimi sau liposolubile.

Vitaminele hidrosolubile cuprind vitaminele: din complexul B (B1, B2, B6, B12), C, PP (B3).

Vitaminele B1, B2, B6, B12

Vitamina B1 este foarte solubilă în apă. Stabilă la soluţii uşor acide, rezistă în timpul prelucrării şi la 120°C. Nu rezistă la lumină, distragandu-se aproape în totalitate cand se conservă alimentele prin uscare la soare. De asemenea se distruge prin fierbere în mediu alcalin. Prezenţa vitaminei B1 în organism stimulează sistemul nervos, deschide apetitul, uşurează asimilarea glucidelor. Vitamina B1 se găseşte, in:

  • drojdia de bere;
  • germenii cerealelor;
  • paine neagră;
  • carne de porc;
  • organe;
  • ouă (gălbenuş);
  • fructe;
  • uleioase.

Necesarul zilnic este de 2—3 mg.

Vitamina B2 este total distrusă prin conservarea alimentelor prin uscare la soare. Este puţin rezistentă la căldură în mediu acid. Este solubilă in apă, se distruge în soluţii alcaline. Lipsa vitaminei B2 provoacă leziuni ale corneei, ale pielii, ale mucoasei bucale. In organism are rolul de a participa la formarea substanţelor care înlesnesc fenomenele chimice celulare. Vitamina B2 se găseşte în:

  • cereale;
  • drojdie;
  • bere;
  • organe.

Necesarul zilnic este de aproximativ 2—3 mg.

Vitamina B6 este sensibilă la acţiunea luminii si se dizolvă în apă. In organism ajută la metabolismul proteinelor. Necesarul zilnic este de aproximativ 2—4 mg. Se găseşte în aceleaşi alimente alături de vitamina B2. Lipsa ei produce tulburări nervoase şi cardiace.

Vitamina B12 este solubilă în apă şi în alcool şi puţin rezistentă la lumină. Intră în constituţia globulelor roşii din sange, ajută la creştere şi la absorbţia proteinelor. Lipsa ei din alimentaţie duce la anemie. Vitamina B12 se găseşte în:

  • inimă;
  • ficat;
  • rinichi;
  • carne;
  • peşte.

Vitaminele C si PP (B3)

Vitamina C este cea mai delicată dintre toate vitaminele. Se oxidează foarte uşor şi se distruge în aer şi în mediu alcalin. Este foarte solubilă în apă şi puţin rezistentă la căldură. Alimentele pierd prin fierbere 3/4 din conţinutul în vitamina C. In mediu acid rezistă şi la temperatura de 120°C. Este distrusă aproape total prin deshidratarea alimentelor la soare. Legumele verzi păstrate la temperatura de 4°C pierd aproximativ 20% din conţinutul în vitamina C în timp de 48 de ore.

Publicitate

Lipsa vitaminei C duce la boala numită scorbut. Se caracterizează prin hemoragii, gingivite, anemii, dureri articulare. In cantităţi suficiente participă la eforturile musculare si înlesneşte schimburile de substanţe. Ajută la regenerarea ţesuturilor. Inlesneşte asimilarea fierului. Ajuta la lupta împotriva infecţiilor si măreşte rezistenţa corpului la îmbolnăviri. In cantităţi insuficiente apar stări de oboseală, lipsa poftei de mancare si tulburări nervoase. Vitamina C se găseşte în:

  • legume verzi;
  • fructe proaspete (citrice, măceşe etc.).

Necesarul zilnic pentru un adult este aproximativ de 75—120 mg.

Vitamina PP (B3) se distruge prin deshidratarea alimentelor la soare. Este solubilă în apă si rezistă la căldură. Nu se oxidează. Lipsa ei duce la boala numită pelagră, care se caracterizează prin iritaţii ale pielii, tulburări nervoase, digestive etc. Intervine în metabolismul proteinelor şi al glucidelor. Necesarul zilnic pentru adulţi este de 15—25 mg.

Vitaminele liposolubile

Vitamina A se găseşte în stare naturală în alimentele de origine animală şi ca provitamină în cele vegetale. Este insolubilă în apă, rezistă la căldură, la fierbere în autoclave. Este rezistă la refrigerare, în mediu alcalin şi la antiseptice. Se distruge prin oxidare şi la temperaturi foarte înalte. Lipsa ei produce tulburări de creştere si de greutate. Afecţiuni ale pielii, ale mucoaselor, tulburări de vedere etc. Prezenţa ei în cantităţi suficiente apără organismul împotriva infecţiei. Contribuie la menţinerea elasticităţii pielii. Vitamina A se găseşte în:

  • uleiul de peşte;
  • unt;
  • lapte;
  • ficat;
  • ouă;
  • morcovi;
  • salată;
  • spanac;
  • caise;
  • piersici.

Necesarul zilnic este de 3—5 mg (5 000 U.I.)

Vitamina D este inoxidabilă. Este rezistă la căldură. Se menţine în laptele conservat timp de 3 ani la temperatură obişnuită, in peştele conservat prin sărare sau afumare. Lipsa ei modifică raportul fosfor-calciu şi produce boala numită rahitism. Rahitismul se caracterizează prin deformarea oaselor. Prezenţa vitaminei D în cantitate suficientă combate rahitismul. Asigură o creştere normală, înlesnind absorbţia calciului şi a fosforului, fixarea calciului, întărirea oaselor. Razele ultraviolete ajută la sintetizarea vitaminei D2 în piele acţionand asupra provitaminei D. Vitamina D se găseşte în:

  • uleiul de peşte;
  • în peşte;
  • gălbenuş;
  • unt.

Necesarul zilnic este de 0,010—0,020 mg.

Vitamina E stabilă la căldură şi lumină. Se oxidează în mediu alcalin şi în prezenţa sărurilor de cupru şi fier, în grăsimile rancezite. Necesarul zilnic este de 2 mg. Vitamina E se găseşte în:

  • cereale;
  • uleiuri vegetale;
  • salată verde;
  • ficat.

Vitamina K este distrusă de lumină şi soluţii alcaline. Este rezistentă la căldură şi la oxidare, ajută la coagularea sangelui. Lipsa ei duce la hemoragii. Vitamina K se găseşte în:

  • legume verzi;
  • tomate;
  • ficat;
  • peşte;
  • brinzeturi;

Necesarul zilnic este de 1 mg.

Publicitate

Loading...